"Er zijn twee mensen op elke foto: de fotograaf en de kijker" - Ansel Adams
Als er iemand is die weet wat zwart-wit fotografie inhoudt, dan is dat Ansel Adams. Ansel was een grootmeester in deze vorm van fotografie. Zijn foto's zijn legendarisch en voor mij een voorbeeld. De techniek die Ansel in het analoge tijdperk heeft ontwikkeld, past Fotokeizer toe op de moderne middelen. Deze techniek zorgt ervoor dat de volledige grijs schakering in de foto's aanwezig is. Hierdoor is de term zwart-wit fotografie overigens niet juist. Onderstaande foto's zijn doorspekt met grijstinten. De juiste benaming hiervoor is monochrome fotografie. 
Ansel Adams met camera

Ansel Adams (1902 - 1984)

Het kasteel en de kerk van Wijnandsrade gezamenlijk op een foto. De foto is in de late namiddag genomen waardoor de zon laag achter het kasteel staat. Het op de Sony A7III gebruikte objectief is een 12 mm f2.8 fisheye. Dit objectief heeft een 180 graden beeldhoek.
Het kasteel en de kerk van Wijnandsrade gezamenlijk op een foto. De foto is in de late namiddag genomen waardoor de zon laag achter het kasteel staat. Het op de Sony A7III gebruikte objectief is een 12 mm f2.8 fisheye. Dit objectief heeft een 180 graden beeldhoek.
Onze-Lieve-Vrouw van Rust kerk van Heppeneert. De aanwezigheid van de in gedachten verzonken man, geeft de foto diepte. (Leica Q2 Monochrome)
Onze-Lieve-Vrouw van Rust kerk van Heppeneert. De aanwezigheid van de in gedachten verzonken man, geeft de foto diepte. (Leica Q2 Monochrome)
De foto wordt gekaderd door de mergelzuilen en de weg leidt je blik verder in het Limburgse land. (Leica Q2 Monochrome)
De foto wordt gekaderd door de mergelzuilen en de weg leidt je blik verder in het Limburgse land. (Leica Q2 Monochrome)
Een glimp van kasteel Oost in Valkenburg aan de Geul gefotografeerd tussen twee bomen door. (Leica Q2 Monochrome)
Een glimp van kasteel Oost in Valkenburg aan de Geul gefotografeerd tussen twee bomen door. (Leica Q2 Monochrome)
Kasteel Schaloen. (Leica Q2 Monochrome)
Kasteel Schaloen. (Leica Q2 Monochrome)
Het oude Caltex tankstation heeft in Withuis dienst gedaan van 1953 t/m 1983 en de bezoekers van weleer wachten op een nieuwe bestemming. (Leica Q2 Monochrome).
Het oude Caltex tankstation heeft in Withuis dienst gedaan van 1953 t/m 1983 en de bezoekers van weleer wachten op een nieuwe bestemming. (Leica Q2 Monochrome).
Het Thialf stadion in Heerenveen tijdens de NK Allround & Sprint. Twee schaatsers. Een in de binnen- en de ander in  de buitenbaan. Deze foto is een samenvoeging in Photoshop van bijna 30 foto's. (Sony RX100 II)
Het Thialf stadion in Heerenveen tijdens de NK Allround & Sprint. Twee schaatsers. Een in de binnen- en de ander in de buitenbaan. Deze foto is een samenvoeging in Photoshop van bijna 30 foto's. (Sony RX100 II)
De oude sluisbediening is door het gebruik van scherptediepte geïsoleerd van de achtergrond. Als de achtergrond scherp zou zijn, gaat de sluisbediening volledig op in de achtergrond en komt deze niet goed tot uiting.  De foto is met de Sony RX100 VII  compactcamera genomen. Omdat een compactcamera onvoldoende scherptediepte biedt, is deze met behulp van Lightroom in de nabewerking aangebracht.
De oude sluisbediening is door het gebruik van scherptediepte geïsoleerd van de achtergrond. Als de achtergrond scherp zou zijn, gaat de sluisbediening volledig op in de achtergrond en komt deze niet goed tot uiting. De foto is met de Sony RX100 VII compactcamera genomen. Omdat een compactcamera onvoldoende scherptediepte biedt, is deze met behulp van Lightroom in de nabewerking aangebracht.
Rothenburg ob der Tauber is een zeer fotogeniek stadje. Het middeleeuwse karakter komt in de hele stad tot uiting. Op vrijwel elke hoek van de stad kun je schitterende foto's maken.  Deze foto is  met de Sony RX100 VII op het Plönlein genomen.
Rothenburg ob der Tauber is een zeer fotogeniek stadje. Het middeleeuwse karakter komt in de hele stad tot uiting. Op vrijwel elke hoek van de stad kun je schitterende foto's maken. Deze foto is met de Sony RX100 VII op het Plönlein genomen.
Rothenburg ob der Tauber is volledig ommuurd. Dit is een toegangsdeur tot de stad in deze muur.  De foto is met de Sony RX100 VII  compactcamera genomen.
Rothenburg ob der Tauber is volledig ommuurd. Dit is een toegangsdeur tot de stad in deze muur. De foto is met de Sony RX100 VII compactcamera genomen.
Dit is een van de 42 torens in de ommuring van Rothenburg ob der Tauber. De foto is genomen met een Sony RX100 VII compactcamera.
Dit is een van de 42 torens in de ommuring van Rothenburg ob der Tauber. De foto is genomen met een Sony RX100 VII compactcamera.
Het lage camerastandpunt en de reflectie van de bestrating trekt de blik naar het huis in de diepte.
Het lage camerastandpunt en de reflectie van de bestrating trekt de blik naar het huis in de diepte.
Elk hoekje van Rothenburg ob der Tauber biedt wel een interessante fotogelegenheid. De foto is met de Sony RX100 VII  compactcamera genomen.
Elk hoekje van Rothenburg ob der Tauber biedt wel een interessante fotogelegenheid. De foto is met de Sony RX100 VII compactcamera genomen.
Het interieur van de St.-Jakobskerk in Rothenburg ob der Tauber. De foto is met de Sony RX100 VII  compactcamera genomen.
Het interieur van de St.-Jakobskerk in Rothenburg ob der Tauber. De foto is met de Sony RX100 VII compactcamera genomen.
Een van de vele toegangspoorten tot Rothenburg ob der Tauber. De foto is met de Sony RX100 VII  compactcamera genomen.
Een van de vele toegangspoorten tot Rothenburg ob der Tauber. De foto is met de Sony RX100 VII compactcamera genomen.
De Aardpiramiden in Ritten (Italië) zijn door erosie ontstaan. De grond rondom het gesteente is in de loop van vele jaren weggespoeld waardoor de zuilachtige vorm overblijft. De aardzuilen vormen een spectaculair onderwerp om te fotograferen. Het landschap erachter is verbluffend mooi.
De Aardpiramiden in Ritten (Italië) zijn door erosie ontstaan. De grond rondom het gesteente is in de loop van vele jaren weggespoeld waardoor de zuilachtige vorm overblijft. De aardzuilen vormen een spectaculair onderwerp om te fotograferen. Het landschap erachter is verbluffend mooi.
De fanfare rust uit.
De fanfare rust uit.
De Leica Manufaktur in Wetzlar. Hier worden de optische apparaten zoals camera's en objectieven geproduceerd. Foto is gemaakt met de Leica Q2 monochrome.
De Leica Manufaktur in Wetzlar. Hier worden de optische apparaten zoals camera's en objectieven geproduceerd. Foto is gemaakt met de Leica Q2 monochrome.
Doorkijkje tussen bomen naar de Leica Manufaktur in Wetzlar. De bomen zorgen voor een mooi frame aan beide zijden van de foto. De foto is gemaakt met de Leica Q2 monochrome.
Doorkijkje tussen bomen naar de Leica Manufaktur in Wetzlar. De bomen zorgen voor een mooi frame aan beide zijden van de foto. De foto is gemaakt met de Leica Q2 monochrome.
Een ladder tegen een besneeuwd houten huisje. De foto is genomen met een Sony A7 III en het SEL24105G  objectief.
Een ladder tegen een besneeuwd houten huisje. De foto is genomen met een Sony A7 III en het SEL24105G objectief.
Een van het kruis gevallen Christus beeld op een Belgisch kerkhof in Wallonie. De foto is genomen met een Sony A7 III en het SEL24105G  objectief.
Een van het kruis gevallen Christus beeld op een Belgisch kerkhof in Wallonie. De foto is genomen met een Sony A7 III en het SEL24105G objectief.
Een kruisbeeld voor de ingang van een Dolomietendorp.
Een kruisbeeld voor de ingang van een Dolomietendorp.
De aanlegsteiger van het Lago di Braies in de winter.
De aanlegsteiger van het Lago di Braies in de winter.
Het beroemde meer Lago di Braies met een winters pak sneeuw erop.
Het beroemde meer Lago di Braies met een winters pak sneeuw erop.
De kerk van het Dolomieten dorp Toblach in Zuid-Tirol. De muur vormt een mooi kader voor de onderkant van de foto.  De foto is genomen met de Sony A7 III en de SEL24105.
De kerk van het Dolomieten dorp Toblach in Zuid-Tirol. De muur vormt een mooi kader voor de onderkant van de foto. De foto is genomen met de Sony A7 III en de SEL24105.
De zuid zijde van het Lago di Dobbiaco. Door een klein (f22) diaframa te hanteren ontstaat de zonnekrans. De foto is genomen met de Sony A7 III en de SEL24105.
De zuid zijde van het Lago di Dobbiaco. Door een klein (f22) diaframa te hanteren ontstaat de zonnekrans. De foto is genomen met de Sony A7 III en de SEL24105.
De lijnen van de wijngaarden komen samen bij de kerk. (Canon 30D)
De lijnen van de wijngaarden komen samen bij de kerk. (Canon 30D)
Het pad leidt je blik naar de Langkofel links in het midden..
Het pad leidt je blik naar de Langkofel links in het midden..
Grafstenen op de begraafplaats van Kaltern am See.
Grafstenen op de begraafplaats van Kaltern am See.
Het graan was net geoogst en een paar kolven stonden nog aan de kant van het veld. Deze vergeten aren steken mooi af tegen de dreigende lucht.
Het graan was net geoogst en een paar kolven stonden nog aan de kant van het veld. Deze vergeten aren steken mooi af tegen de dreigende lucht.
Het kasteel op de imposante berg steekt af tegen de lucht. De kerk in de verte geeft nog wat extra dynamiek.
Het kasteel op de imposante berg steekt af tegen de lucht. De kerk in de verte geeft nog wat extra dynamiek.
De Sint-Sebastiaankerk in Ramsau staat op een derde van de foto. Deze positionering geeft een mooie dynamiek aan het beeld. (Sony A7III met SEL24105)
De Sint-Sebastiaankerk in Ramsau staat op een derde van de foto. Deze positionering geeft een mooie dynamiek aan het beeld. (Sony A7III met SEL24105)
Het pad met de afrastering zorgt ervoor dat de blik naar het kapelletje wordt geleid.
Het pad met de afrastering zorgt ervoor dat de blik naar het kapelletje wordt geleid.
Het lage camera standpunt zorgt ervoor dat de koe vrijstaat ten opzichte van de Dolomietenberg, Rosengarten. (Fuji X10)
Het lage camera standpunt zorgt ervoor dat de koe vrijstaat ten opzichte van de Dolomietenberg, Rosengarten. (Fuji X10)
De eenzame langlaufer baant zich een weg door de foto. (Sony A7III met SEL24105)
De eenzame langlaufer baant zich een weg door de foto. (Sony A7III met SEL24105)
De kapel van het witte licht op 2900 meter hoogte nabij de Pitztal Gletsjer. Dit bouwwerk steekt schitterend af tegen de woeste berg op de achtergrond. (Sony A7III met SEL24105)
De kapel van het witte licht op 2900 meter hoogte nabij de Pitztal Gletsjer. Dit bouwwerk steekt schitterend af tegen de woeste berg op de achtergrond. (Sony A7III met SEL24105)
Kunst in de tuin. (Sony A7III met SEL24105)
Kunst in de tuin. (Sony A7III met SEL24105)
Een prachtige wolkenlucht achter het strakke en klassieke tankstation in Raamsdonkveer.
Een prachtige wolkenlucht achter het strakke en klassieke tankstation in Raamsdonkveer.
Een scheve lamp bij een oud raam. (Sony A7III met SEL24105)
Een scheve lamp bij een oud raam. (Sony A7III met SEL24105)
De skipiste en de skiërs leiden je oog naar de verte. De Cinque Torri rechtsboven vallen pas later op. (Sony A7III met SEL24105)
De skipiste en de skiërs leiden je oog naar de verte. De Cinque Torri rechtsboven vallen pas later op. (Sony A7III met SEL24105)
Het hek en de weg verleiden je blik naar de bergen in de achtergrond.  Foto is gemaakt op de Stelviopas. (Sony A7III met SEL24105)
Het hek en de weg verleiden je blik naar de bergen in de achtergrond. Foto is gemaakt op de Stelviopas. (Sony A7III met SEL24105)
De top van de Stelviopas wordt ingekaderd door de onderkant van de brug. (Sony A7III met SEL24105)
De top van de Stelviopas wordt ingekaderd door de onderkant van de brug. (Sony A7III met SEL24105)
Het spel van licht en donker in combinatie met de weg draagt bij aan de sfeer van deze foto. (Sony A7III met SEL24105)
Het spel van licht en donker in combinatie met de weg draagt bij aan de sfeer van deze foto. (Sony A7III met SEL24105)
Meer is minder. Dat geldt ook voor dit kruisbeeld. (Sony A7III met SEL24105)
Meer is minder. Dat geldt ook voor dit kruisbeeld. (Sony A7III met SEL24105)
De waterkrachtcentrale van Töll nabij Merano.
De waterkrachtcentrale van Töll nabij Merano.
Door het lage camerastandpunt komen de wortels van de bomen in het berglandschap rondom Lago di Braies tot hun recht. (Sony A7III met SEL24105)
Door het lage camerastandpunt komen de wortels van de bomen in het berglandschap rondom Lago di Braies tot hun recht. (Sony A7III met SEL24105)
Hoogspanningsmasten in het Limburgse land. (Sony A7III met SEL24105)
Hoogspanningsmasten in het Limburgse land. (Sony A7III met SEL24105)
Oude etalagepoppen in een krat. De sfeer is in combinatie met het touw om de nek, de eruit stekende voeten en het nummer op de kist een beetje donker. (Sony A7III met SEL24105)
Oude etalagepoppen in een krat. De sfeer is in combinatie met het touw om de nek, de eruit stekende voeten en het nummer op de kist een beetje donker. (Sony A7III met SEL24105)
De ronde vorm van het vat gaat mooi samen met de vierkante van het gebouw en de driehoek van het dak. (Sony A7III met SEL24105)
De ronde vorm van het vat gaat mooi samen met de vierkante van het gebouw en de driehoek van het dak. (Sony A7III met SEL24105)
Het riviertje Swalm bij Asselt in de winter. (Sony A7III met SEL24105)
Het riviertje Swalm bij Asselt in de winter. (Sony A7III met SEL24105)
Oud en verlaten schuurtje bij het Klimmendervoetpad en de Bissebeek. (Sony A7III met SEL24105)
Oud en verlaten schuurtje bij het Klimmendervoetpad en de Bissebeek. (Sony A7III met SEL24105)
Elektriciteitsmast in Frankrijk.
Elektriciteitsmast in Frankrijk.
Oude wieldeksel in houtopslag.
Oude wieldeksel in houtopslag.
Penselen die de foto schilderen. (Sony RX100 VII)
Penselen die de foto schilderen. (Sony RX100 VII)
Rapunzel. (Sony RX100 VII)
Rapunzel. (Sony RX100 VII)
Waterval onder brug. Een sluitertijd van 1/25 seconde geeft de beweging aan het water. (Canon 30D)
Waterval onder brug. Een sluitertijd van 1/25 seconde geeft de beweging aan het water. (Canon 30D)
Alle lijnen van de waterstroompjes leiden tot de krachtige waterstraal. De beweging in het water komt door de trage sluitertijd van 1/15 seconde. (Canon 30D)
Alle lijnen van de waterstroompjes leiden tot de krachtige waterstraal. De beweging in het water komt door de trage sluitertijd van 1/15 seconde. (Canon 30D)
Contrastrijk Dolomieten berglandschap (Canon 30D)
Contrastrijk Dolomieten berglandschap (Canon 30D)
Vallend water in beweging door de sluitertijd van 1/15 seconde. (Canon 30D)
Vallend water in beweging door de sluitertijd van 1/15 seconde. (Canon 30D)
Deze boom heeft een interessante bast. (Leica Q2 Monochrome)
Deze boom heeft een interessante bast. (Leica Q2 Monochrome)

You may also like

Back to Top